Pet Parent

'Pet Parents' bijeenkomst Kern zeer goed bezocht. kopie

Zeist, 4 oktober 2025

Alle kansen voor de retail!

'Pet Parents' bijeenkomst zeer goed bezocht.

Net voor dierendag verzamelde een grote groep leden en belangstellenden van Kern zich voor een inspirerende bijeenkomst over 'Pet Humanization'.

Tijdens het bezoek aan Dierenhotel Marijke in Kamerik kregen we een inspirerende inkijk in een vijfsterren dierenresort dat al 35 jaar bestaat, waarvan 10 jaar in de huidige vorm. Het hotel biedt plaats aan maar liefst 90 honden en 50 katten, en onderscheidt zich door pure luxe voor zijn gasten. Het motto luidt: “Wat de klant wil, dat doen we.” Luxe arrangementen en wellness vormen de kern, geïnspireerd door trends uit de VS.

De locatie ademt de ‘Pet Parent’-trend, maar bouwen op veengrond kent zijn uitdagingen: voor twee speelvelden waren 300 heipalen nodig - een forse investering voor zo’n 1.000 m². Toch blijft de ambitie groot: er liggen plannen voor B&B-appartementen, waarmee het resort zich verder wil ontwikkelen tot een compleet welzijnscomplex voor mens én dier.

Pet Parents 04

Relatie mens en dier

Daarna verplaatsten we ons naar de Boerinn, waar Maarten Reesink (Universiteit Amsterdam) een boeiende presentatie gaf over de veranderende relatie tussen mens en dier. Hij schetste de opkomst van de pet parent - de hond of kat als volwaardig gezinslid. Vanuit historisch perspectief waren huisdieren ooit lastige huisgenoten die concurreerden om voedsel, maar inmiddels zijn ze belangrijke bronnen van gezelschap. Onze biologische ‘cute response’ - de instinctieve reactie op kleine, ronde, schattige dieren - speelt daarbij een grote rol.

Maarten liet zien hoe er complete subculturen rond huisdieren zijn ontstaan: honden worden geshowd op straat, katten regeren het internet. Een opvallende trend is de Zoopolis, waarin dieren als mede-burgers worden beschouwd en zelfs eigen infrastructuur krijgen, zoals bruggen en tunnels. Ook blikte hij vooruit: met AI-onderzoek naar dierentaal komt een soort ‘zoological Google Translate’ binnen 15 jaar misschien wel binnen handbereik.

Pet Parents 07 

Pet’s Place, dieren op de winkelvloer

De focus verschoof vervolgens naar de commerciële kant: hoe speelt de retailsector in op de opkomst van de pet parent?Tijdens zijn vlotte presentatie liet Arnoud van Daalen, CCO van Pets Place (180 winkels), zien hoe het familiebedrijf zich stevig positioneert als premium merk voor dierenliefhebbers. Hun brede assortiment draait altijd om één uitgangspunt: het moet goed zijn voor het beestje. Via een omnichannelstrategie - met Google, Bol.com en fysieke winkels - biedt Pets Place zowel kleinere gemakswinkels als grote vestigingen met een totaalaanbod onder één dak.

De dag werd afgesloten door Toob Alers (Kern). Een overview van innovatieve voorbeelden uit USA verzameld door Eef Luchies. Daarna voor de grote groep aanwezige retail- en vastgoedspecialisten uitdagende en prikkelende stellingen. Het werd een mooie discussie met een lekkere dynamiek. Samen werd gereflecteerd op de ruimtelijke en commerciële impact van de pet parent-trend.

De conclusie: deze ontwikkeling biedt volop kansen voor retail en vastgoed, én we mogen in de openbare ruimte steeds meer voorzieningen voor huisdieren verwachten.

Pet Parents 09

Pet Parents 02

Terug naar blog

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Onze leden blijven op de hoogte via onze online community. Ook niet-leden bieden we graag een mogelijkheid om onze nieuwsberichten te volgen. Interesse? Meld je dan hieronder aan!

Kern voorziet in brede kennis over centrumgebieden met alle daarbij behorende functies waaronder retail. Voorts biedt Kern exclusieve netwerkmogelijkheden voor ontwikkelaars en gebruikers van kernen, en publieke organisaties als gemeentes, door middel van inhoudelijke sessies, publicaties, locatiebezoeken en buitenlandse reizen, vóór en dóór leden.

Adres

Het Retailhuis
Arnhemse Bovenweg 100
3708 AG Zeist

Copyright © 2023 | Kern - Alle rechten voorbehouden | Design: Buro Toob Young Creatives