Parijs 07

Studiereis 2025 : "Parijs laat zien hoe stad en retail elkaar blijven vernieuwen"

Zeist, september 2025

Hoe ziet de toekomst van retail en stadsontwikkeling eruit in een metropool als Parijs? Onder leiding van Herman Kok en Denya van Disseldorp nam Kern – Netwerk voor Centrumgebieden en Retail samen met Areaal Advies een groep professionals mee op studiereis naar Parijs. Drie dagen lang zagen we veel retail en stedelijke ontwikkeling. Ook zagen we hoe het Olympisch Dorp (2024) en het Olympisch Zwembad bijdragen aan de versterking van Saint-Denis, ten nooden , thans één van de armste steden van Frankrijk. Het resultaat: een schat aan inspiratie en inzichten over hoe traditie en vernieuwing hand in hand gaan in een stad, die nooit stilstaat.

Van markt tot flagship

Na aankomst in Parijs ging het naar Le Marais, naar de Marché Couvert des Enfants-Rouges, de oudste nog actieve markt van Parijs daterend uit de 17e eeuw. Van daaruit ging het naar de Champs- Élysées. Hier leidde retaildeskundige Chris Igwe de groep langs bijzondere flagships en concept stores, zoals NIKE, On , Sephora, the Carwalk @ Renault, Lacoste, en het recent geopende RH Restoration Hardware. Ook een  hoekje van het highend Triangle d’Or gebied meegenomen, waar het Amerikaanse KITH een mooie concept store in de Pershing Hall heeft gerealiseerd. De dag werd culinair afgesloten bij Au Pied du Cochon. 


Parijs 09

Olympische Spelen als motor voor stedelijke vernieuwing

Uitgebreid aandacht was er voor de Olympische Spelen als katalysator voor stedelijke transformatie en ontwikkeling. De belangrijkste nieuw gebouwde faciliteiten van de Spelen waren het Olympisch Dorp en het Olympisch Zwembad, beiden in het sociaal economisch achtergebleven Saint-Denis. Hier zagen we hoe het Olympisch Dorp wordt omgevormd tot een nieuwe middenklasse woonwijk en daarmee een impuls geeft aan de stad. Ook het door VenhoevenCS ontworpen Olympisch Zwembad kreeg aandacht: een hypermodern sportcomplex dat nu dienstdoet voor training en (inter)nationale wedstrijden, en ook een belangrijke voorziening is voor de lokale bevolking. Minder zichtbaar maar wel bepalend is het omvangrijk netwerk van vier nieuwe metrolijnen die door het gebied zullen lopen en Saint-Denis goed zullen koppelen aan Parijs.

Vervolgens ging het naar  Bercy Village, een gebied waar voormalige wijnopslagplaatsen door Altarea-Cogedim zijn getransformeerd tot een levendig ontmoetingspunt met horeca, retail en evenementen. Aurelie Vergeon van Altarea leidde de groep rond. La Felicità, een kleurrijke foodhall in Station F, Europa’s grootste start-up hub, ontbrak niet in het programma. De dag werd afgesloten met een boottocht over de Seine, waar Andy Watson van Lafayette Property Consulting zijn ervaringen als ‘Parisien’ met de impact van Covid en de recente Spelen op het stedelijk leven deelde met de groep. 

Parijs 05

Van mall tot warenhuis

De laatste dag bood overzicht én schaal. Cushman & Wakefield presenteerde een marktanalyse die de Parijse en Franse retailontwikkelingen in perspectief plaatste. Daarna volgde een bezoek aan Westfield Les 4 Temps, met 140.000 m2 één van de grootste en succesvolste malls van Frankrijk, en het vernieuwde CNIT met zijn geïntegreerde RER-station. Het slotstuk: de majestueuze warenhuizen Printemps en Galeries Lafayette, echte kathedralen van het winkelen die traditie en grandeur uitstralen. 

Parijs 02

Parijs als inspiratiebron

De studiereis maakte duidelijk hoe Parijs voortdurend schakelt tussen traditie en vernieuwing. Van intieme markten tot grootschalige malls, van Olympisch erfgoed tot culinaire hubs: de stad laat zien hoe retail en stedelijke ontwikkeling elkaar versterken. Voor de deelnemers was het drie dagen lang leren, ervaren en netwerken in een metropool die zichzelf steeds opnieuw uitvindt.


Parijs 01

Terug naar blog

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Onze leden blijven op de hoogte via onze online community. Ook niet-leden bieden we graag een mogelijkheid om onze nieuwsberichten te volgen. Interesse? Meld je dan hieronder aan!

Kern voorziet in brede kennis over centrumgebieden met alle daarbij behorende functies waaronder retail. Voorts biedt Kern exclusieve netwerkmogelijkheden voor ontwikkelaars en gebruikers van kernen, en publieke organisaties als gemeentes, door middel van inhoudelijke sessies, publicaties, locatiebezoeken en buitenlandse reizen, vóór en dóór leden.

Adres

Het Retailhuis
Arnhemse Bovenweg 100
3708 AG Zeist

Copyright © 2023 | Kern - Alle rechten voorbehouden | Design: Buro Toob Young Creatives