Jury - awards - 2025


- Jos van Eldonk – Common Affairs
- Wendy Hulshof – PFM Footfall Intelligence
- Geert Jonker – Hoogvliet Beheer
- Jeffrey Meinders - Sweco
- Lars Vermeulen - Wereldhave
- Tessa Vosjan – Bureau Cosi


Extra informatie:

Extra informatie over de Kern Social
Impact Award 2025 kunt u opvragen bij Maarten Vermeulen (maarten@kern.nl).  

De inschrijftermijn voor inzendingen voor deze award is inmiddels gesloten.

Social Impact Awards - inzendingen

IMG 1402

 

Doel van de Kern Social Impact Award  is het inspireren, leren en genereren van kennis-uitwisseling ten aanzien van projecten, activiteiten, events of initiatieven die bijdragen aan het creëren of verbeteren van sociale impact op winkelcentra en centrumgebieden met de gemeenschap (stakeholders).

Belangrijk bij de projecten en initiatieven is dat deze breed gedragen worden en samen met de (leden van de)  gemeenschap en / of ondernemers zijn opgezet en uitgewerkt. Dat kunnen ook partners zijn vanuit bijvoorbeeld scholen, cultuur of ouderenzorg, of rechtstreeks vanuit de gemeente.

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Feitjes;

- verkooppositie verkoop kwaliteitskleding
- verkoopplek in leegstaande winkelunits
- sterke sociale cohesie
- vermindering textielafval
- 9 steden | winkelcentra
- 14 Closet Sale's
- 3.500 verkopers
- waardering 8.1 (200 enquêtes)

Inzending ; Wereldhave

thema; "Closet Sale"

De ClosetSale verdient de Kern Social Impact Award vanwege de onder-bouwde en schaalbare combinatie van milieu-impact, sociale cohesie en economische voordelen voor lokale gemeenschappen.

Milieu impact: Het duurzaam ingerichte concept heeft sinds de eerste editie in september 2022 met 3.500 ClosetSale-verkopers in negen steden bijgedragen aan het verminderen van textielafval door kleding een tweede leven te geven en zo de circulaire mode te bevorderen.

Economische voordelen: De ClosetSale stimuleert de lokale economie in negen steden, waarbij tijdelijke leegstand plaatsmaakt voor een levendige verkoopplek met een dagelijks wisselend en gevarieerd lokaal aanbod. Het is een laagdrempelig initiatief waar iedereen aan kan deelnemen, want veel mensen hebben kleding die te verkopen is en de huurprijs is laag (vanaf € 25,=). Doordat de winkels op een A-locatie worden geopend, krijgen consumenten de kans om hun kleding op een toegankelijke manier te verkopen. Bovendien biedt de ClosetSale een uitkomst voor mensen met een beperkt budget, doordat zij kwaliteitskleding voor een betaalbare prijs kunnen aan- schaffen. Het geld dat zij hiermee besparen, kan vervolgens voor andere lokale doeleinden worden gebruikt

Versterken sociale cohesie; De ClosetSale vergroot de sociale interactie tussen bewoners in het winkelcentrum, omdat verkopers vaak hun eigen netwerk uitnodigen, van buren en familie tot hun volgers op social media. Zowel verkopers als bezoekers zoeken de ClosetSale bewust op, niet alleen om kleding te kopen of verkopen, maar ook om een praatje te maken en sociale contacten aan te gaan. 

De inkomsten van de Closet Sale worden naast het dekken van inrichting en de leegstandskosten van de unit gebruikt voor diverse maatschappelijke doeleinden, zo hebben we op Winkelhof in Leiderdorp er een recycle wand gerealiseerd (t.w.v. € 9.000) en op Cityplaza in Nieuwegein het maatschappelijke House of Kindness opgezet (kosten € 5.000).

Het concept draagt bij aan de circulaire economie, versterkt lokale gemeenschappen en bevordert duurzaam ondernemerschap – niet slechts voor één dag, maar voor een periode van drie maanden tot een jaar per winkelcentrum. 

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Feitjes;

- x
- x
- x
- x
- x
- x
- x
- x
- x

Inzending : Staedion & Museon-Omniversum

thema; "MuseumLab Zuid-West"

MuseumLab verdient de Kern Social Impact Award omdat het zich met succes richt op de ontwikkeling van skills en talenten, het vergroten van kansengelijkheid en het verbeteren van de leefomstan-digheden van kwetsbare groepen binnen de wijk Bouwlust-Vrederust in Den Haag Zuidwest.

Deze voormalige Vogelaarwijk, Krachtwijk en Prachtwijk - onderdeel van het Nationaal Programma Zuidwest - gaat nog steeds gebukt onder de bijbehorende kenmerken (lage inkomens, veel sociale huurwoningen, meer dan 80 nationaliteiten, verouderd woningaanbod, beperkte arbeidsparticipatie, lagere levensverwachting, etc.).

Uit onderzoek van Museon-Omniversum, bleek dat er maar heel weinig mensen uit Den Haag Zuidwest, een stadsdeel met ca. 75.000 inwoners, naar het museum in het centrum komen. Hierin wilde Museon-Omniversum verandering brengen.

Zo ontstond het plan om het MuseumLab in de Zichten in Den Haag Zuidwest op te richten. Het motto is; ‘komt de wijk niet naar het museum, dan komt het museum naar de wijk’. Bereikbaar, gratis, veilig en laagdrempelig zijn daarbij belangrijke voorwaarden. Zo wil het MuseumLab voor iedereen vanbetekenis zijn.

De samenwerking tussen MuseumLab en Staedion is vernieuwend. Voor het eerst werken in Nederland een woningcorporatie en een museum samen in een wijk in verandering. De focus op het terugdringen van (stille) armoede, eenzaamheid en het stimuleren van kansengelijkheid en sociale cohesie maakt dit project uniek in zijn aanpak. Het MuseumLab biedt een platform voor cultuur en (toegepaste) wetenschap, stimuleert de creativiteit en samenwerking, is een plek om te ontmoeten, ontdekken, onderzoeken, ontwerpen en maken.

De samenwerking tussen corporatie en Museum trekt (inter)nationaal de aandacht. De wijze waarop ‘placemaking‘ wordt ingezet en tegelijkertijd het verbeteren van de ‘leefbaarheid’ in de buurt, is inspirerend voor corporaties en gemeentes in Nederland met vergelijkbare problematiek.

Feitjes;

- deelname van 400 kinderen
- samenwerking met scholen & verenigingen
- betrokkenheid van de gemeenten
- periode september - december 2024
- 55 gedeelde berichten
- 3.000 likes en reacties op socials
- zeker voor herhaling vatbaar

Inzending : Achmea Real Estate | 6 winkelcentra

thema; "Samen smullen"

De campagne Samen Smullen heeft als doel aandacht te geven aan het belang van een gezond ontbijt en dit toegankelijk en mogelijk te maken
voor basisschoolkinderen. Hierbij hebben we tevens hun ouders, medewerkers op scholen, lokale partijen én onze ondernemers en facility partners hierbij betrokken. Om ‘echt’ bij te dragen met een duurzame campagne: Een gezonde start voor iedereen!

Dit alles op een vrolijke, speelse en leerzame manier, onder andere met een kennisquiz waar iedereen aan mee kon doen.

Voor de gehele campagne is gekozen voor meerdere winkelcentra voor een groot bereik, met een duurzame aanpak in alle aspecten; van de inkoop bij lokale ondernemers tot het gebruik van duurzame materialen.
Dezelfde materialen werden benut op de zes locaties (winkelcentra)

  1. Winkelcentrum Lange Voort - Leiden
  2. Winkelcentrum IJburg - Amsterdam
  3. Winkelcentrum Kerkelanden - Hilversum
  4. Winkelcentrum Oostpoort - Amsterdam
  5. Winkelcentrum Amstelplein - Uithoorn
  6. Winkelcentrum Leyweg - Den Haag

Een gezond ontbijt legt de basis voor energie, concentratie en een duurzame levensstijl. Tegelijkertijd versterkt Samen Smullen de sociale
verbinding binnen de wijk tussen kinderen, ouders, scholen, onder- nemers, gemeenten, lokale verenigingen, eigenaars en beheerders door hen samen te brengen via een laagdrempelig en positief initiatief.

Door nauw samen te werken met bovengenoemde betrokkenen, laten we zien dat de winkelcentra van ARE méér zijn dan alleen plekken om te winkelen. Ze vormen het hart van de gemeenschap, waar gezondheid, educatie en sociale cohesie samenkomen. Ze zijn de kern, het hart van de wijk! Dit project draagt bij aan een gezondere en meer verbonden leefomgeving en stimuleert structurele samenwerking tussen lokale partijen.

Feitjes;

- bieden van middelen, steun, ruimtes, kennis
- jeugd in de leeftijd van 8 - 21 jaar
- vaak uit 'armere' milieus
- groei van 80 naar 140 jongeren / leerlingen
- ontwikkeling van eigen regie op de toekomst
- meerjarige samenwerking Gemeente A'dam

Inzending : CBRE & ING | Amsterdamse Poort

thema; "Studie HUB - Life Skills"

Life Skills is een organisatie die jongeren uit Amsterdam Zuidoost inspireert in de persoonlijke-, sociale en wetenschappelijke ontwikkeling.

Life Skills ondersteunt jeugd in de leeftijd van 8-21 jaar in de ontwik-keling van levensvaardigheden, algemene kennis, zelfvertrouwen en burgerschapsvorming, zodat zij ‘know how’ hebben, zich te mani-festeren in de samenleving en regie durven te nemen over hun leven voor een duurzame toekomst. Dit doet Life Skills met masterclasses, themabijeenkomsten, huiswerk- en studiebegeleiding, business, bemiddeling, excursies, boosters en coaching aan jeugd en hun ouders.

Ze richten zich hierbij op Amsterdam Zuidoost, een regio met sociaal, cultureel en economisch arme milieus. In dit stadsdeel scoren leerlingen al jaren onder het landelijk gemiddelde in Cito-toetsen en is de doorstroom naar havo en vwo significant lager. Ook in vergelijking met andere stadsdelen in Amsterdam stroomt bijna de helft minder leerlingen door naar havo-vwo niveau. Daarmee samenhangend, is ook de doorstroom van havo/vwo naar hbo/wo met 57% substantieel lager dan in de andere stadsdelen (75%) (zie ook het Masterplan Zuidoost van februari 2021). Het spreekt voor zicht dat dit ook leidt tot minder sociaal-maatschappelijke kansen.

CBRE IM en ING ondersteunen gezamenlijk Life Skills in het behalen van bovenstaande doelen, omdat zij beiden enorm veel belang hechten aan de toekomst van deze kinderen uit Amsterdam Zuidoost. ING is hier met haar hoofdkantoor gehuisvest en CBRE IM is bezig met de grootschalige herontwikkeling van winkelcentrum Amsterdam naar een multifunctioneel stadscentrum voor Amsterdam Zuidoost. ING is hierbij betrokken als hypotheekhouder. Beiden geloven in een inclusieve samenleving waarin iedereen kan meedoen en dragen daarom bij aan de realisatie en het dagelijks functioneren van studiehub de Poort.
De stichting heeft tevens een meerjarige samenwerking met Gemeente Amsterdam.

Een item heading

Feitjes;

- mini supers met een missie
- op 14 locaties geplaatst
- verborgen armoede bespreekbaar maken
- sociale cohesie bevorderen
- eenzaamheid tegengaan
- bouwen aan een lokaal ecossysteem
- 2.000 linked-in contacten
- eigen website

Inzending : Jumbo Monique met 3 supermarkten

thema; "Mootje minisupers"

Dit zijn mini-supermarkten met een missie en meer dan dat. Het zijn weggeefkastjes die voorzien in gratis maandverband, eerste levensbehoeften dit in combinatie met boeken.

De combinatie van deze drie maakt dat iemand voorbij zijn schaamte een pak maand-verband kan meenemen, want niemand weet of je nu een boek pakt, of een pak rijst. Ook werken de boeken als een ‘betaalmiddel’ door een boek te brengen, betaalt men voor hun blik soep, dit is belangrijk voor de eigenwaarde van een mens. Aan de andere kant triggeren wij mensen om goed te doen door het doneren van producten.

Daarnaast inspireren en vertellen ze hoe je pragmatisch een duurzame economie kunt bouwen, door oplossingen te bieden aan maatschap-pelijke vraagstukken; verborgen armoede, eenzaamheid tegengaan, sociale cohesie bevorderen, sociale compensatie waarmaken en bouwen aan een lokaal ecosysteem.

Mootjes-minisupers draait zonder subsidie, en geheel op vrijwilligers. Mensen doneren goederen in de Mootjes, of bij de inzamelplekken. Of maken geld over middels de QR-code op de kastjes. We zamelen geld in door het organiseren van circulaire diners, waar we koken met op datum en seizoen producten vanuit de supermarkt, eten op meubels van de kringloop en bewustwording brengen dmv sprekers over circulair ondernemen, voedselverspilling, menstruatie armoede en modeshows met tweedehands kleding. Deze avonden veilen wij Mootjes en andere kavels. Ook hebben wij een geldstroom gecreëerd door het verkopen van het boek Mootjes en Meer, waarvan de gehele opbrengst van deze boeken terugvloeit naar de minisupers.

Mootjes-minisupers is een perfect initiatief waar de nieuwe economie een gezicht krijgt, en dient als voorbeeld hoe het ook kan.

Een content subheading

Een content subheading

Een content subheading

Een content subheading

Een content subheading

Een content subheading

Een content subheading

Een content subheading

Een content subheading

Een content subheading

Feitjes;

- 14 buurtapps actief in Nederland
- lokale licentienemers 250 organisaties actief
- restaurant voordeelweken 100 reserveringen

- nieuwe standaard in lokale connectiviteit
- local branding  & marketing support
- 8.000 downloads
- alles meetbaar voor deelnemende partners

Inzending : Wouter Lagendijk - Buurtapps

thema; "Oosterhout app"

In samenwerking met Lagendijk Media en inmiddels meer dan 250 lokale ondernemers, centrum management, sportverenigingen en sociaal maatschappelijke organisaties lanceerden wij op 1 januari 2024 de OosterhoutApp.

De OosterhoutApp is sinds de start inmiddels meer dan 8.000 keer gedownload en is inmiddels een begrip in Oosterhout.

In samenwerking met centrum management en lokale ondernemers hebben wij al diverse activatiecampagnes georganiseerd om lokaal kopen te bevorderen en de winkelbeleving te vergroten.

Daarnaast wordt er actief samengewerkt met diverse welzijnsorganisaties en sportverenigingen in de gemeente.

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Een item heading

Feitjes;

- grote leefbaarheidsproblemen
- oude Vogelaarwijk
- wijkeconomie en leefbaarheid verbeterd
- goed sociaal programma
- nieuw winkelcentrum gerealiseerd
- sociale en economische duurzaamheid
- sterke samenwerking stakeholders
- sterke focus op social return on investment

- https://www.wijmakendewijk.nl

Inzending : Zenzo Maatschappelijk Vastgoed

thema; "Stedelijke verniewing Gageldonk-West,Bergen op Zoom"

Gageldonk-west is een aandachtsgebied binnen de gemeente Bergen op Zoom. De wijk stond net buiten de lijst van Vogelaar waardoor de wijk wel de leefbaarheidsproblemen kent maar niet de financiële ondersteuning kreeg van de overheid.

Vanaf ca 2014 is in samenwerking met Wij Maken De Wijk een sociaal programma opgezet en uitgevoerd. Het doel: De leefbaarheid en wijkeconomie verbeteren van Gageldonk-west. Gageldonk-west was een wijk waar schoon, heel en veilig niet vanzelfsprekend was. De wijk met een bewonersgroep die uit meer dan 30 nationaliteiten bestaat kent een leefbaarheid, die meer op straat tot uiting komt dan achter de voordeur. Dit maakt de wijk ook aantrekkelijk en bruisend. Door het bouwen van nieuwe woningen, winkels en sociale voorzieningen is de wijk door de jaren heen aanzienlijk verbeterd. Naast het fysiek bouwen is er door middel van een sociaal programma de wijkacceptatie en trots van de wijk aanzienlijk verbeterd.

Dit project , waar het nieuwe winkelcentrum het kloppend hard is verdient de Kern Social Impact Award omdat het een voorbeeld is van een integrale en innovatieve benadering van stedelijke vernieuwing. Het heeft impact op de levens van de bewoners in de wijk: Met name weer trots zijn op hun eigen mooie wijk en weer kansen creëren voor welvaart en vooral een beter welzijn.

De aanpak gaat verder dan fysieke transformatie en richt zich op sociale en economische duurzaamheid. De samenwerking tussen gemeente, woningcorporatie, ontwikkelaars, bouwers, welzijnsorgani-saties en marktpartijen zorgt ervoor dat er niet alleen nieuwe woningen en voorzieningen komen maar dat er ook daadwerkelijk wordt geïnvesteerd in de bewoners en hun toekomst. De focus op Social Return On Investment (SROI) en de sociaal maatschappelijke impact maakt dit project uniek: werkzoekenden krijgen kansen, lokale ondernemers worden gestimuleerd en duurzaamheid wordt integraal meegenomen.

De impact is breed gedragen en resulteert in een structurele verbetering van de leefbaarheid, sociale cohesie en economische vitaliteit van Gageldonk-West. Door bewoners actief te betrekken en te laten participeren, is er een gemeenschap ontstaan waarin men zich gehoord en gewaardeerd voelt en er aandacht is voor maatschappelijke thema’s zoals het verminderen van eenzaamheid en vergroten van kansengelijkheid, bevorderen van positieve gezondheid. Hierbij krijgt iedreeen de kans om mee te doen.

Blijf op de hoogte via onze nieuwsbrief

Onze leden blijven op de hoogte via onze online community. Ook niet-leden bieden we graag een mogelijkheid om onze nieuwsberichten te volgen. Interesse? Meld je dan hieronder aan!

Kern voorziet in brede kennis over centrumgebieden met alle daarbij behorende functies waaronder retail. Voorts biedt Kern exclusieve netwerkmogelijkheden voor ontwikkelaars en gebruikers van kernen, en publieke organisaties als gemeentes, door middel van inhoudelijke sessies, publicaties, locatiebezoeken en buitenlandse reizen, vóór en dóór leden.

Adres

Het Retailhuis
Arnhemse Bovenweg 100
3708 AG Zeist