Full Service Center Sterrenburg in Dordrecht is uitgeroepen tot winnaar van de Kern Jaarprijs 2024. Dit gebeurde tijdens het Kern Jaarcongres in Depot Boijmans van Beuningen in Rotterdam op donderdag 18 april. Dit renovatieproject, dat ingediend werd door Wereldhave, Jumbo Foodmarkt Dordrecht, de Gemeente Dordrecht en NEOO, won het van de andere twee genomineerde projecten. Dit waren Nieuw Kijkduin in Kijkduin van FRED Developers en De Savornin Lohmanplein in Den Haag van Urban Interest.
Het was voor de jury geen gemakkelijke keuze: alle drie projecten hebben een eigen karakter en dynamiek en waren moeilijk met elkaar te vergelijken, aldus dagvoorzitter en Kern-directeur Maarten Vermeulen.
Het goedbezochte jaarcongres begon met een presentatie van Arjen Ketting van architectenbureau MVRDV die vertelde hoe hij en zijn collega's tot het idee voor het Depot zijn gekomen. Geïnspireerd door tafelvoorwerpen getuigt het ontwerp van creativiteit en lef: het park dat voorheen op grondniveau te bezoeken was, is bijvoorbeeld teruggekeerd op het dak.
Het kunstdepot zelf is ook het eerste ter wereld dat toegang biedt tot een complete museumcollectie. Van de 150.000 kunstwerken van de verzameling wordt slechts een klein deel – ofwel 4% - opgehangen maar nu is de rest wel toegankelijk midden in de stad en niet ergens op een verlaten industrieterrein. Een wapenfeit waar Rotterdammers terecht trots op zijn.
Ook werden onze leden – zo’n 130 in totaal -- geïnformeerd over het recent gepubliceerde plan voor de binnenstad van Den Haag. De presentatie werd verzorgd door Rick Zijderveld, beleidsadviseur, die inviel voor wethouder Saskia Bruines. De gemeente kijkt nu ook omhoog in de stad, vertelde Rick, en wil dan ook bijvoorbeeld de ontwikkeling van woningen boven winkels in de toekomst graag stimuleren.
Vervolgens nam horeca-deskundige en vernieuwer Ernest van de Voort van VMDG het woord om de impact van epidemisch overgewicht op de inrichting van foodservice in winkelgebieden uiteen te zetten. Tijdens een spreekbeurt met de pakkende titel ‘Noblesse Obese’ legde hij uit wat de gevolgen zijn van de alom aanwezig zijnde fastfoodketens op het winkelende publiek en wat vastgoedeigenaren kunnen doen om gezondere eetpraktijken te stimuleren. Een 'eye opener' voor velen van de aanwezigen.
Daarna vertelde Wouter Staal, oprichter van onder meer de Yoghurt Barn, over de impact van de nieuwe ESG wet- en regelgeving op grote retailers en wat hiervan de consequenties zijn voor de relatie met verhuurders. Ook zijn er nieuwe ontwikkelingen te melden op het gebied van afspraken tussen verhuurders en winkeliers, bleek uit zijn presentatie. Huur hoeft in de toekomst niet enkel meer financieel te zijn maar kan ook uit andere duurzaamheidgerelatteerde componenten bestaan.Tot slot volgde een presentatie over de herontwikkeling van winkelcentrum De Ridderhof in Alphen aan den Rijn. Het wijkwinkelcentrum heeft een beladen geschiedenis na een fatale schietpartij in 2011 maar is recent herontwikkeld en weer sterk op de weg terug na een intensief traject van de Coöperatieve VVE om een aantal winkeliers uit te kopen en om zodoende de herontwikkeling mogelijk te kunnen maken.
Het inhoudelijke programma werd afgesloten met een netwerkborrel gevolgd door een diner. Chefkok Jim de Jong verzorgde een fantastisch vier gangen verrassingsmenu dat bijzonder goed in de smaak viel bij de gasten en een heerlijk einde was van een zeer geslaagd programma!
Onze leden blijven op de hoogte via onze online community. Ook niet-leden bieden we graag een mogelijkheid om onze nieuwsberichten te volgen. Interesse? Meld je dan hieronder aan!
Kern voorziet in brede kennis over centrumgebieden met alle daarbij behorende functies waaronder retail. Voorts biedt Kern exclusieve netwerkmogelijkheden voor ontwikkelaars en gebruikers van kernen, en publieke organisaties als gemeentes, door middel van inhoudelijke sessies, publicaties, locatiebezoeken en buitenlandse reizen, vóór en dóór leden.
Het Retailhuis
Arnhemse Bovenweg 100 3708 AG Zeist
Copyright © 2023 | Kern - Alle rechten voorbehouden | Design: Buro Toob Young Creatives