Gemiddeld krijgen ‘anchors’ een huurkorting van 65% dat feitelijk door ‘non-anchors’ gecompenseerd dient te worden.
Dat was een van de belangrijkste conclusies van een presentatie gehouden over ‘mall management en retail productiviteit’ tijdens een drukbezochte expertsessie op 7 maart in de Social Impact Factory in Utrecht door Arno van der Vlist, Professor Universiteit van Groningen. Deze bevindingen zijn gebaseerd op een onderzoek van 1.100 winkels in negen winkelcentra in het buitenland over een periode van 36 maanden.
De ‘productivity spillover’ is weliswaar niet overal hetzelfde maar het onderzoek laat zien dat ook winkeliers die op een grotere afstand van een ‘anchor’ zijn gelegen, ervan profiteren. Dat dit niet altijd terug te zien is in de hoogte van de huren biedt kansen voor mall managers, aldus Van der Vlist.
De aanwezigheid van concurrenten in dezelfde branche is bovendien niet altijd negatief. Dat geldt met name voor telecomwinkels en detailhandelaren gespecialiseerd in mannen-kleding, huishoudelijke goederen en gezondheid. Wel kunnen er negatieve effecten optreden bij een clustering van specialisten in dames-, kinder- en sportkleding, speelgoed, sieraden en parfums. Het advies bij meerdere concurrenten in deze segmenten is dan ook om ze goed te spreiden.
Voor winkeliers gespecialiseerd in voedingswaren, schoenen en opticiens maakt dit overigens niet uit.
Tijdens een debat daarna met Bart Scheffer, Madeleine Buijs (Colliers International) en Gert Jan Slob (Locatus) geleid door Maarten Vermeulen (interim-directeur van Kern), ging men dieper in op de studie en werden er suggesties gedaan, ook vanuit de zaal, voor verder onderzoek.
Zo werd er voorgesteld om te onderzoeken of functies als een gezondheids- of fitnesscentrum ook een positieve impact kunnen hebben. En om te kijken naar de specifieke situatie in Nederland, waar er vooral buurtwinkelcentra zijn en weinig grote malls.
Onze leden blijven op de hoogte via onze online community. Ook niet-leden bieden we graag een mogelijkheid om onze nieuwsberichten te volgen. Interesse? Meld je dan hieronder aan!
Kern voorziet in brede kennis over centrumgebieden met alle daarbij behorende functies waaronder retail. Voorts biedt Kern exclusieve netwerkmogelijkheden voor ontwikkelaars en gebruikers van kernen, en publieke organisaties als gemeentes, door middel van inhoudelijke sessies, publicaties, locatiebezoeken en buitenlandse reizen, vóór en dóór leden.
Het Retailhuis
Arnhemse Bovenweg 100 3708 AG Zeist
Copyright © 2023 | Kern - Alle rechten voorbehouden | Design: Buro Toob Young Creatives